MikkoPaatero

Autot

Suomesta löytyy polttoaine, jopa sähköautoja puhtaampaa

Neste toi markkinoille uuden sataprosenttisesti tähteistä ja jätteistä tehdyn dieselin. Miksi sen käyttäminen ei ole koko Suomen asia? https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomesta-loytyy-polttoaine-joka-voisi... Neste toi markkinoille uuden sataprosenttisesti tähteistä ja jätteistä tehdyn dieselin. jonka käyttö laskisi hiilidioksidipäästöjä parhaimmillaan 90 prosenttia, vaihteluvälin ollessa 50–90 prosenttia, verrattuna fossiilisen dieselin käyttämiseen.

Miksi tästä ei puhuta?

https://yle.fi/uutiset/3-10743761

 

Miten auto voi tietää kuljettajan väsymyksen tai virkeyden?

Miten auto voi tietää kulloisenkin kyltissä lukevan nopeusrajoituksen?

Kaikkiin autoihin pakollinen paikannusjärjestelmä?

 

Autoala on malliesimerkki, miten väkivaltamonopolin sääntely on tuhonnut vapauden, uusien yritysten markkinoilletulon sekä pitää hintoja ylhäällä ja nostaa niitä. Monimutkainen, vaikeaselkoinen, vaativa, ankara säätely ja koko ajan muutoksessa olevat lakien vaatimukset ovat suurien yritysten/toimijoiden etu.

Ajetaan invapaikalle, jookos

Rupesi taas otsan verisuoniin jomottamaan. Tällä kertaa jomotus johtui laiskoista autoilijoista.

Liikenne-energian näkökulmia eduskuntavaaliehdokkaille

Tuli ilmastovaalit tai ei, on tieliikenteen energia ja siihen liittyvä autopolitiikka yksi tämän vaalikevään suurimmista puheenaiheista. Valitettavasti keskustelua käydään paikoitellen ilman kummempaa ymmärrystä itse aiheesta, mutta äläpä huoli, sillä tähän postaukseen olen pyrkinyt kokoamaan oleellisinta tietoa asiasta päätöksenteon perustaksi.

 

Mitä kielletään, milloin ja miksi?

Täyssähköllä Lapin pakkasissa

Tuoreimman Tekniikan Maailman kolahtaminen postiluukusta on joka kerta yhtä tunteita herättävä ilmiö ja nämä tunteet ovat siis automiehellä 98-okt… eikun -prosenttisesti positiivisia! Numerossa 5/19 oli jotain tämän blogin aihepiiriin kuuluvaa ja siihen otan tällä kertaa kantaa.

Tekniikan maailman sähköautovertailu

Dieselmoottori vai bensiinimoottori - Entä vety ja sähkö?

Puheenvuorossa autoasiantuntemusta on enemmän kuin missään muualla, ja myös ilmastonmuutoksesta täällä tiedetään paljon ja usein jopa kaikki. Niinpä jätän viikonlopuksi viisaille pohdittavaksi vähäpäästöisyyden, dieselmoottorin, sähköauton ja hiilidioksidipäästöt, mutta toivottavasti kukaan ei lausu Kiinasta mitään.

Ei niin kauan sitten diselmoottori oli vihreiden unelma alhaisten hiilidiosidipäästöjensä vuoksi. Dieseleitä suorastaan ylistettiin. Sitten joku keksi typen oksidit eli noxit ja hiukkaspäästöt. Dieselistä tuli kertaheitola tappava myrkkylinko.

Sähköistä ajoa 2030-luvulla

Kaikki sähköllä liikkuvat autot eivät ole täyssähköautoja, eivätkä kaikki täyssähköautot ole Tesloja. Nykyhetkellä markkinoilla on vielä saatavilla autoja, joissa ajoneuvon liike-energia tuotetaan ilman sähkömoottoria, vaikka kaikki muu olisikin sähköistettyä. Etenkin Euroopan markkina-alueella tällaisia ajoneuvoja ajetaan yhä ahtaammalle ja todennäköistä onkin, että 2030-luvulla melkein kaikki uudet autot käyttävät sähköä liikkumiseen tavalla tai toisella.

HALLITUKSEN UTOPIA

Vasta pari vuotta sitten hallitus asetti tavoitteeksi 250 000 sähköautoa ja 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä. Nyt LVM:n työryhmän mukaan sähköautoja tulisi olla reilun kymmenen vuoden kuluttua noin 670 000 ja kaasuautoja 130 000. – Mitään todellisia perusteluja ja konkreettisia toimia, joille olisi asetettu oikea hintalappu, ei ole esitetty. Tavoite tuntuu täysin mahdottomalta. Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan työryhmän esittämät visiot ovat hyvin kaukana suomalaisten arjesta.

Dieselmoottorin paluu

Dieselmoottorin kuolemaa pidettiin jo varmana kun typen oksidien uudet päästörajat näyttivät teknisesti liian haastavilta. Suuret saksalaiset kaupungit saivat oikeuden rajoittaa dieselautojen ajamista keskustoihin. Tai oikeastaan kaikille alueille, joissa typen oksidien arvot ovat haitallisen korkeita.

Nyt komponenttivalmistaja Bosch tuo markkinoile halvan tekniikan, jolla päästörajat alittuvat helposti.

Autoliikenteen verotus korpeaa

Maksan polttoaineveroa yli 4000€ vuodessa. Siitä valtio käyttää tieliikenteen hyväksi noin 1000€. Tiestön ylläpitoon tästä menee noin 500€. Loppu 3000€ käytetään valtion muihin menoluokkiin. Näitä ovat mm. raideliikenteen ja yleensäkin joukkoliikenteen tukeminen, maksuttomat kirjastopalvelut, pyöräilybaanojen rakentaminen jne.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä